Applications of Formal Theory in European Abstract Sculpture

Sculptures of Henry Moore - A Model

Authors

  • Khawla Ghadban Abaed University of Basrah / College Of Finearts

Keywords:

Applications, Sculpture, Henry Moore, European

Abstract

The research included exposure to the study of formal theory and its applications in abstract sculpture, since the adoption of this type of sculpture as a basis in its work.

The research came in four chapters, the first of which included the general framework of the research starting with the problem of research, its importance, its purpose and its extended limits from 1931 to 1953, and then defining and defining the most important terms in it.

The second chapter included the theoretical framework of the research, which included two sections, the first came under the title of the concept of formal theory, the second topic included the technical and intellectual reflection of formality in abstract sculpture.

From the theoretical reading in the two sections, the researcher came out with a set of indicators in the analysis of the research sample.

The third chapter included the research procedures based on the research methodology in which the researcher adopted descriptive analytical method to analyze the sample content derived from the research community, which included a collection of works that the researcher learned from the relevant sources and the Internet to pick a sample representing The research society), in an intentional manner reached (5) sculptural works, which adopted the researcher theoretical framework indicators and observation tool as a tool to analyze the sample content.

The fourth chapter included the most important findings of the researcher and the conclusions that came out of the most important results:

1-The center of formal discourse in sculptural achievements is (man), which represents the basic value in the work of art and this applies to all sample models.

2-In the aesthetic dimension, the shape of the relationship between mass and space took shape. The structure of the sculptural form is in the structural argument between the mass and its spaces, as is shown in Figs. (1), (2), (3) and (5).

References

المعاجم والقواميس

ـ ابن منظور، ابو الفضل جمال الدين : لسان العرب، المجلد الحادي عشر، دار بيروت للطباعه والنشر، بيروت، 1956.

ـ الرازي، محمد بن ابي بكر عبد القادر: مختار الصحاح ، المكتبة الاموية، بيروت، 1978.

الكتب

ـ البسيوني، محمود: الفن في القرن العشرين، مركز الشارقة للابداع الفكري، الشارقة، الامارات، ب ت.

ـ الجبخانجي، محمد صدقي: فنون التصوير المعاصرة ، دار القلم ، القاهرة، 1961.

ـ جميل حمداوي: الشكلانية الروسية في الادب والنقد والفن اسسها وتطبيقاتها،ط1، الدار البيضاء، المغرب، 2016.

ـ حاضر الفن ، ت: سمير علي، دار الشؤون الثقافية ، بغداد، ط2، 1986.

ـ حسن محمد حسن: مذاهب الفن المعاصر والرؤية التشكيلية للقرن العشرين، دار الفكر العربي، القاهرة، ب ت.

دافيد، كارتر: النظرية الادبية، ت: باسم المسالمة، دار التكوين، دمشق، سورية، الطبعة الاولى ،2010.

ـ ديوي، جون: الفن خبرة، ت: زكريا ابراهيم، مكتبة مصر، القاهرة، 1963.

ـ ريد، هربرت:النحت الحديث،ت: فخري خليل، جبرا ابراهيم جبرا،دار المأمون،1994.

ـ ستولنيتز، جيروم: النقد الفني، دراسات جمالية وفلسفية، ت: فؤاد زكريا، جامعة عين شمس، 1974.

سواعدة، عائشة: الشكلانية الروسية، قسم اللغة ولادب العربي ، كلية الاداب واللغات ، جامعة محمد خيضر، بسكرة

ـ صبري محمد عبدالغني: الفراغ في الفنون التشكيلية الحداثة وما بعد الحداثة، المجلس الاعلى للثقافة، القاهرة، 2007.

ـ كمال عيد: جماليات الفنون، الموسوعه الصغيرة، دار الحرية للطباعة ، بغداد، 1980.

ـ محمود امهز: الفن التشكيلي المعاصر(1870_1970)، التصوير، دار المثلث للتصميم والطباعة والنشر، بيروت، 1980.

الرسائل والاطاريح الجامعية

ـ الدليمي، رياض هلال مطلك: بنائية الشكل الخالص في الرسم التجريدي الحديث، اطروحة دكتوراه غير منشورة،كلية الفنون الجميلة، جامعة بابل، فلسفة تربية تشكيلية، رسم، 2004.

مواقع (الانترنت) العربية

ـ احمد صقر: المدرسة الشكلية الروسية ، قراءة في الادب المعاصر، بحث الارشيف،www. m.ahewar.org

ـ الجمعية الدولية للمترجمين واللغويين العرب.www.wata.cclforumslshow

ـ جميل حمداوي :التعريف بالشكلانية ،صحيفة المثقف ، تصدر عن مؤسسة المثقف العربي . www.almothaqaf.com

ـ علي عبد الامير عباس فهد: الشكلانية الروسية، محاضرة في كلية الفنون الجميلة ، جامعة بابل، قسم الفنون المسرحية ، المرحلة الرابعة، www.uobabylon.edu.iq

ـ فواد الكنجي: الفن التجريدي عند النحات هنري مور ، الادب والفن ،2015، www.ahewar.org

مواقع الانترنت الاجنبية

www.aljabriabed.net22-

www.ar.m.wikipedia.org23-

http://artnet.com/artist24-

-http://en.wikipedia.org/wikipedia commons

www.christies.com26-

http://www.brucebeasley.com/home.htm27-

-De.wekipedia.org

-Wikiwand mearto.com

Downloads

Published

2022-11-30

How to Cite

خولة غضبان عبيد. (2022). Applications of Formal Theory in European Abstract Sculpture: Sculptures of Henry Moore - A Model. Basrah Arts Journal, (23), 219–240. Retrieved from https://bjfa.uobasrah.edu.iq/index.php/Arts/article/view/81

Issue

Section

Articles

Categories

Most read articles by the same author(s)