The aesthetics of technical diversity in the products of pop art

Authors

  • Hamdia Kadhim Rodhan University Of Babylon / College Of Fine Arts

Keywords:

aesthetics , Technical actor, products , pop art

Abstract

This thesis study the technical diversity of the products of Pop Art Art is located in four chapters, devoted the first chapter to a statement of the research problem and its significance and purpose and limitations and to identify the most important terms contained therein, where he addressed the problem of the research subject of technical diversity and its relationship to the art of Pop Art, which represents a model distinct in show patterns of consumer culture (folk) that prevailed in the United States, he is depicted Zhnih and consumer environment, and involves a lot of intellectual and structural Ironically, as a result of manifestation mechanisms functioned according to data actor technique.What distinguishes the stylistic visions of the artists of Pop Art, which exaltation of properties Aladharrih artistic and aesthetic techniques that have been used in the expression of cognitive psychological nature trail, loaded card Find modes of technology is familiar, Art is produced in any material located in the reach of the artist. So was Pop Art Art techniques care of things ephemeral, cheap, neglected, Almstalmh, traded, which prompted the artist to the popular practice of many types of visual production, as well as the diversity of raw materials and materials technology, media, printing and advertising.And demonstrated the importance of research in the possibility of monitoring the technical diversity of the products of pop art on the level of shapes, materials and media, and paves the same time to open up research to address the aesthetics of technical given in the art of postmodernism, the research aims (revealed technical diversity of the products of Pop Art art) and define the artistic productions completed from (1960-1975).And included the second chapter on the theoretical framework on two themes: Me first study the technical diversity in the arts of postmodernism) The second topic was concerned with (study Aladharrih characteristics Art Pop Art), The third chapter singled out procedures for the search, either the fourth quarter has included findings and conclusions .

References

ابن منظور: لسان العرب ، ج6 ، بيروت: دار صادر : 1300ه.

امهز ، محمود ، الفن التشكيلي المعاصر ( 1870 – 1970 ) دار المثلث ، بيروت ،1981.

ـ بودريار ، جان : المجتمع الاستهلاكي دراسة في أساطير النظام الاستهلاكي وتراكيبه ، ط1 ، تعريب خليل احمد خليل، دار الفكر اللبناني ، بيروت ، 1995.

ـ ديوي ، جون ، الفن خبرة ، ت : زكريا إبراهيم ، دار النهضة العربية ، القاهرة ، 1963 ، ص510 .

ـ سالم ، احمد عبد الغني محمد : السبرانية كمدخل لتحول مفهوم التصوير الى فن مابعد الحداثة للقرن الحادي والعشرين ، رسالة ماجستير غير منشوره ، كلية التربية الفنية ، جامعة حلوان ، 2000، ص69.

ـ ستوري ، جون ، ما بعد الحداثة ، جريدة الأديب ، العدد 29 ، دار الأديب للصحافة والنشر ، بغداد، الأربعاء 7 تموز 2004 .

ـ سمث، ادوارد لوسي ، الحركات الفنية بعد الحرب العالمية الثانية ، تر: فخري خليل، وزارة الثقافة والإعلام ، دار الشؤون الثقافية العامة ، بغداد ، 1995، ص104 .

ـ الصالح، صالح علي وآخرون: المعجم الصافي في اللغة العربية، ط1، مطابع الشرق الأوسط، 1989.

ـ صلبا ، جميل : المعجم الفلسفي ، ذوي القربى ، ط1، ج1، ب- ت ، ص329-330 .

ـ عبد الغني ، صبري : الفراغ في الفنون التشكيلية الحداثة وما بعد الحداثة ، المجلس الأعلى للثقافة ، القاهرة، 2008.

ـ عثمان ، عادل ثروت محمد ، العمل الفني التجميعي كمدخل لأثراء التعبير في التصوير ، رسالة ماجستير غير منشوره ، كلية التربية الفنية ، جامعة حلوان ، 1996.

ـ القر غولي ، محمد علي علوان : جماليات التصميم في فنون مابعد الحداثة ،اطروحة دكتوراه غير منشوره ، كلية الفنون الجميلة – جامعة بابل ، 2006.

ـ محمود امهز : التيارات الفنية المعاصرة ، ط2 , شركة المطبوعات للتوزيع والنشر، بيروت، 2009 ،

ـ المشهداني ، ثائر سامي : المفاهيم الفكرية والجمالية لتوظيف الخامات في فن ما بعد الحداثة ، اطروحة دكتوراه غير منشوره ،كلية الفنون الجميلة ، جامعة بابل ، ص 137

ـ مونرو، توماس: التطور في الفنون، ج3، ترجمة: عبد العزيز وآخرون، الهيئة المصرية، القاهرة، 1972.

ـ نصيف جاسم محمد ، مابين التصميم والسياسة ، مصدر سابق،ص16 و ص129-130 .

ـ هارفي ، ديفيد ، حالة مابعد الحداثة ، تر: محمد شيا، مراجعة ، ناجي نصر و حيدر حاج اسماعيل ، ط1 ، المنظمة العربية للترجمة ، توزيع ، مركز دراسات الوحدة العربية ، بيروت ، لبنان ، 2005.

ـ ويليامز، رايموند ، طرائق الحداثة ، ت : فاروق عبد القادر ، سلسلة عالم المعرفة / مطابع الوطن ، الكويت ، 1999.

- Walker , A ,John , Artsince pop , thames and Hudson , London : 1975

- Gilbert , Rita , Living With art , Four,Fourth , Edition , Newyork : 1995,1979,p94

- H.H Aranson , Ah istory of Modern Art , thames and Hudson , London : 1979 ,p15

- Jhon . A. Walker : Art since Pop . Ibid . P. 30 .

- Livingstone , Marco (ed) Pop Art London , weidens feld Nicolson , Ibid

- Robert Myron , Ibid . P. 195 .

- Smith , Edward Lucie , Pop Art in Concepts of Modern Art , Ibid.

Downloads

Published

2022-11-30

How to Cite

حمدية كاظم روضان. (2022). The aesthetics of technical diversity in the products of pop art. Basrah Arts Journal, (23), 181–200. Retrieved from https://bjfa.uobasrah.edu.iq/index.php/Arts/article/view/77

Issue

Section

Articles

Categories

Most read articles by the same author(s)