Techniques of acting performance of the character of the storyteller in the Iraqi theatrical performance
Sami Kaftan as a model
Keywords:
Technical actor, narrator's character, theatrical performanceAbstract
This research deals with a very important topic which is how to perform the storyteller's personality in the theatrical performance, as this character differs in terms of dramatic construction and engagement from the rest of the characters in the theatrical show, and the performance of this character requires a set of techniques that can contribute to its presentation in a scientific and practical way. So this research came to reveal the set of techniques that the actor must develop to perform this character. The researcher divided this study into: an introduction and defining the terms of the study, then a theoretical framework consisting of two topics: the first topic (the techniques of the actor and the storyteller's personality through history), and the second topic (the tasks of the storyteller's personality in the theatrical show. The research dealt with the research procedures aimed at an intentional sample represented in the representative performance of the narrator's character presented by the actor Sami Kaftan in a theatrical performance (your pleasure this evening). After the analysis, the researcher came up with a set of results and conclusions, including: The performance of the storyteller's personality requires an understanding of the overall techniques of representative performance as well as the possibility of persuading vocal and dynamic coloring.Then the search ended with a list of references and sources and a list of margins.
References
ـ الياس , ماري , وحنان القصاب , المعجم المسرحي مفاهيم ومصطلحات المسرح وفنون العرض , ط0
(بيروت , مكتبة لنان ناشرون) .0226
ـ صليبا , جميل , المعجم الفلسفي , ج, 0ط(0بيروت ,دار الكتاب اللبناني) ب ت.
ـ المعجم الوسيط , ج ( 0القاهرة ,مطبعة مصر) .0182
الكتب : ـ
ـ اوين , فريدريك , بروتولد بريخت , حياته , فنه , وعصره , تر : إبراهيم العريس (بيروت , دار أبن خلدون)
.0180
ـ بركة , بسام , علم الأصوات العام (بيروت , مركز الأتحاد القومي) ب ت .
ـ بريخت , بروتولد , نظرية المسرح الملحمي , تر : جميل نصيف (بيروت , عالم المعرفة) ب ت.
ـ جوردن , هايز , التمثيل والأداء المسرحي , تر : محمد سعيد (القاهرة , مهرجان القاهرة التجريبي) ب ت.
ـ خورشيد , فاروق , الموروث الشعبي والمسرح العربي (الكويت , مجلة البيان , العدد .0185 )008
ـ دين , الكسندر , العناصر الأساسية لأخراج المسرحية , تر: سامي عبد الحميد (بغداد , دار الحرية
للطباعة) .0170
ـ ديور , أدوين , فن التمثيل الآفاق والأعماق , تر : مركز اللغات والترجمة أكاديمية الفنون (القاهرة ,
أصدارات مهرجان القاهرة للمسرح التجريبي العاشر) .0118
ـ عاقل , فاخر , معجم علم النفس , ط( 0بيروت , دار العلم للملايين) .0171
ـ عبد الحميد , سامي, المسرح العراقي في مائة عام , ط( 0عمان , مطابع دار الأديب) .0200
ـ عبد الحميد , سامي , ابتكارات المسرحيين في القرن العشرين (بغداد , مجموعة دار الهنا للعمارة والفنون)
.0221
ـ كول , توبي , وهيلين شينوي , الممثلون والتمثييل , تر : ممدوح عدوان (دمشق , منشورات وزارة الثقافة)
.0186
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2022 Mudhafer Kadhem Mohammed Altaibe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.