the applications of neutrality in contemporary Iraqi sculptural ceramics
Keywords:
applications, neutrality, contemporary, sculptural, ceramicsAbstract
The problematic of the current research revolves around studying the applications of neutrality in contemporary Iraqi sculptural ceramics, and it includes four chapters as follows:
The first of them in the general framework of the research contained the research problem in which the contemporary sculptural ceramics were shed light and the research problem was determined by answering the following question: Are there applications of imitation in contemporary Iraqi sculptural ceramics? As for the second chapter, which is the theoretical framework for the research, it includes three topics: The first topic - the concept of immanence. The second topic was - applications of immanence in plastic art. While the third topic came - contemporary Iraqi ceramic sculpture (entrance). Then, in its theoretical framework, the second chapter resulted in a set of indicators that the researcher benefited from in guiding her analysis of the research sample. While the third chapter includes the research procedures, which are the method used and the research community in addition to the research sample and the tool used in the analysis. Then the analysis of the samples was followed by the results and conclusions, the most important of which were:
.1The immanent analysis constitutes a pattern of logical reading regardless of the variety and difference of the visual texts, because this type of immanent analysis examines the internal conditions controlling the formation of the meaning of the text and its intention far from what is external.
.2The immanence depends in its work in two parts, the first of which is an activity that refers to everything that is statically present in an object (static vision), and the second of them refers to what comes from a being expressing its original nature (dynamic vision). As normal as for sample (2).
References
إبراهيم زكريا: مشكلة البنية، دار مصر للطباعة والنشر، القاهرة ،1985م
احمد بدر: أصول البحث العلمي ومناهجه، دار الغريب للطباعة، الكويت،1977م
الأحمر، فيصل: معجم السيميائيات، ط/1, الدار العربية للعلوم ناشرون، الجزائر، 2010م
اديث كريزويل: عصر البنيوية، تر: جابر عصفور، ط1، دار السّعاد الصّباح، الكويت،1993م
آل سعيد، شاكر حسن: فصول من تاريخ الحركة التشكيلية في العراق، دار آفاق عربية للصحافة والنشر، بغداد، 1983م
ألحازمي، أماني عبد احمد: دور المفاهيم التشكيلية المعاصرة في تطوير التشكيل الخزفي، رسالة ماجستير في التربية الفنية، بلا،1432ه
اندريه لالاند: موسوعة لالاند الفلسفية، تر: احمد خليل، المجلد الثاني، عويدات النشر وللطباعة، بيروت، 2008م
الانقر، عائدون عبد القادر محمد: تقنيات الخزف العراقي المعاصر، رسالة ماجستير مقدمة إلى كلية الفنون الجميلة، جامعة بغداد، 1988م
جواد الزبيدي: الخزف الفني المعاصر في العراق، الموسوعة الصغيرة، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، 1986م
جيل دولوز وآخرون: ما الفلسفة، ت: مطاع صفدي، مركز الإنماء القومي، بيروت،1997م
جيل دولوز: المحايثة حياة، ت: جمال نعيم، بلا
الحطاب، قاسم: في فلسفة الجمال والفن، السماح للطباعة، بغداد، بلا
زكريا إبراهيم: مشكلة البنية أو أضواء على البنيوية، مكتبة مصر(3 شارع كامل صدقي /الفجالة)، القاهرة، بلا
.14سارة نيوماير: قصة الفن الحديث، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة، بلا
السعدي، ابتسام ناجي كاظم وآخرون: تمثلات البيئة في الخزف العراقي المعاصر، مجلة بابل، العلوم الإنسانية، المجلد 23, العدد3 ،2015م
سعيد بنكراد: السيميائيات مفاهيمها وتطبيقاتها، ط/3، دار حوار، سوريا، 2012م
صلاح فضل: نظرية البنائية في النقد الأدبي، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة، 1980م
عادل كامل: التشكيل العراقي التأسيس والتنوع، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، 2000م
عادل كامل: في التشكيل العراقي المعاصر، مع رائدة الخزف عبلة العزاوي، مقالة منشورة في http//www.m.ahewar.org بتاريخ 28-9-2015
عباس باني حسن: السحر وفنون العصر الحجري، مقالة منشورة في موقع الناقد العراقي بتاريخ 19-1-2010
عبد العزيز جاسوس: إشكالية الخطاب العلمي في النقدي الأدبي العربي، ط/1، المطبعة الوطنية، مراكش، 2007م
عبد العزيز حمودة: من البنيوية إلى التفكيكية، سلسلة عالم المعرفة (232)، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب، الكويت، 1998م
عمر، أحمد مختار: معجم اللغة العربية المعاصرة، غير مفهرس; الناشر: عالم الكتب، القاهرة، 2008م
العيد، يمنى: في معرفة النص، ط/3 منشورات دار الآفاق الجديدة، بيروت،1985م
الفاربي، عبد اللطيف وآخرون: معجم علوم التربية، الدار البيضاء: مطبعة النجاح، ١٩٩٤م
فاضل ثامر: اللغة الثانية في إشكالية المنهج والنظرية والمصطلح في الخطاب النقدي العربي الحديث، المركز الثقافي العربي، بيروت ،1994م
قاسم محمود، مناهج البحث، مطبعة الانجلو المصرية، القاهرة، 1962م
قبيلة البوشمن امتداد الإنسان الأول في القارة السمراء، مجلة أفريقيا قارتنا، العدد الحادي عشر، مارس، 2014
لجنة من العلماء السوفيات: الموسوعة الفلسفية، ترجمة سمير كرم. طبعة دار الطليعة، بيروت، بلا
مجمع اللغة العربية: معجم الوسيط، غير مفهرس، الناشر: مكتبة الشروق الدولية، مج:1، 2004م
محمد داني: في ماهية السيمائيات والصورة المغرب ،2013م
نزار سليم: الفن العراقي المعاصر، وزارة الأعلام، العراق، 1977م
نضال عبد الخالق عبد الله: آلية التعبير في التكوينات الجدارية للخزافة العراقية ساجدة المشايخي، مجلة كلية التربية الأساسية، المجلد19، العدد الثمانون، بلا
نضال عصمت محمد وهبي: المحاكاة والابتكار في أعمال الخزاف ماهر السامرائي،رسالة ماجستير، جامعة بغداد،2009م
وضع لجنة من العلماء السوفيات: الموسوعة الفلسفية، ت: سمير كرم. طبعة دار الطليعة، بيروت، بلا
يوسف بومعليف: سلسلة عشاق الخزف طارق مظلوم، مقالة منشورة في موسوعة الخزف، في12-5-2010، http://khazaf.blogspot.com)
يوسف وغليسي: إشكالية المصطلح في الخطاب النقدي العربي المعاصر، منشورات الاختلاف، الجزائر، 2008، ص121-123
الانترنت
http//www.alwan-group. Com
مقالة منشورة مجلة جهينة، في20-12-2017 عن موقع http://www.jouhina.com/article.php?id=3015
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2022 Rolla Abdulalah Aalwan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.