The duality of presence and absence in the work of Basrah Artists

Authors

  • Ban Mohammed Ali Almuthaffer University of Basrah / College Of Finearts

Keywords:

presence, absence, Artists, Basrah

Abstract

The current study came under the title of the duality of presence and absence in the work of Basra artists, and it included four chapters: Chapter One (the general framework of the research) in which the research problem was reviewed and then dealt with the importance of the research and the need for it to determine the limits of the research, followed by a list of terms that were identified  As for the second chapter (the theoretical framework of the research), it included three sections: the first topic: the philosophical concept of presence and absence, the second topic: presence and absence in European painting, and the third topic: presence and absence in Iraqi painting, and the third chapter included (research procedures) in which it was identified  The researcher, the method, the research community, its sample, the user, and the tool used in analyzing the sample models. She reached a number of results and conclusions, the most important of which are:

1- The duality of presence and absence can help us accept the duality of interpretation.

2- A distinctive marriage between more than one school and style, such as symbolism and expressiveness, with a subjective character, so that its features appear from the artist’s voluntariness of color and his ability to use tools.

 3- The indicative movement of the event, despite the abstract appearance of the painting, is manifested through the duality of presence and absence in bold and brief color climates of formal formations.

4- The dialectic of presence and absence works in its transition between spaces and archaeological sites to enhance the feeling of belonging to the place with its interrelationships.

The conclusions are:

1- Presence and absence are a debate with open borders.

2- It is based on reciprocal relationships such as (absence) relationships, which represent the structural aspect of language, and consequential relationships are (presence) relationships.

References

القرآن الكريم

.1 إبن منظور ، لسان العرب المحيط ، مجلد 1 ، إعداد وتصنيف يوسف خياط ونديم مرعشلي ، دار لسان العرب ، بيروت ، 1970

.2أبو الحسن أحمد بن فارس بن زكريا ، مجمل اللغة ، دار إحياء التراث العربي ، بيروت ، ط1، 2005

.3الجرجاني . أبو الحسن علي بن محمد بن علي : التعريفات ، الدار التونسية للنشر، تونس ، 1971

.4الجرجاني . علي محمد علي ، التعريفات ، دار الشؤون الثقافية العامة ، بغداد ، 1986

.5جميل صليبا ، المعجم الفلسفي ، دار الكتاب اللبناني ، بيروت ، ج 1

.6الدواي ، عبدالرزاق ، موت الانسان في الخطاب الفلسفي المعاصر(هيدجر،ليفي ستروس ، فوك ) ط 1، دار الطليعة ، بيروت

.7الربيعي . شوكت ، لوحات وافكار، دار الحرية للطباعة ، 1976

.8__________ ، الفن التشكيلي المعاصر في العراق ، وزارة الثقافة والإعلام ، السلسلة الفنية11، بغداد ، 1992

.9السامرائي . إحسان وفيق ، حركة الفن التشكيلي والعمارة التراثية في البصرة ، ج 1، دار الكتب والوثائق الوطنية ، بغداد ، 2013

.10آل سعيد . شاكر حسن ، فصول من الحركة التشكيلية في العراق،ج/2، وزارة الثقافة والاعلام، دار الشؤون الثقافية العامة بغداد، 1988

.11______________ ، فصول من تاريخ الحركة التشكيلية في العراق ، وزارة الثقافة والإعلام ، بغداد ، 1983

.12______________، الحرية في الفن ، ط2، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت، 1994

.13______________ ، انا النقطة فوق فاء الحرف ، ط 1، دار الشؤون الثقافية العامة ، بغداد ، 1998

.14الصالحي . خالد خضير ، تشكيليوا البصرة في دور التشكيل ، دائرة الفنون التشكيلية ، مجلة تشكيل ، ب ت

.15صلاح فضل ، دليل الناقد الأدبي ، المركز الثقافي العربي، بيروت ،2000

.16_______ ، نظرية البنائية في النقد الأدبي ، دار الآفاق الجديدة ، بيروت ، ط3، 1985

.17عبدالله ابراهيم ، معرفة الاخر، مدخل الى المناهج النقدية الحديثة ، المركز الثقافي العربي ، الدار البيضاء ، بيروت ،1991

.18عبدالرحمن بدوي ، دراسات في الفلسفة الوجودية ، المؤسسة العربية للدراسات والنشر ، بيروت ، د.ت.

.19عبدالوهاب جعفر، البنيوية بين العلم والفلسفة عند ميشيل فوكو ، مطبعة دار المعارف ، 1989

.20علي بن إسماعيل بن سيدة ، المحكم والمحيط الأعظم في اللغة، تحقيق : عائشة عبد الرحمن، ط 1، ج 3،1958

.21علي عبد المعطي ، قضايا العلوم الانسانية اشكالية المنهج ، الهيئة العامة لقصور الثقافة ، سلسلة الفلسفة والعلم

.22فنتوري . ليونيللو ، خطوات نحو الفن الحديث ، ت : أنيس زكي ، منشورات دار مكتبة الحياة ، بيروت ، د.ت

.23كرومبي . لآبر ، قواعد النقد الأدبي ، ت : محمد عوض محمد ، القاهرة ، 1926

.24كريزويل . إديث ، عصر البنيوية ، ت : جابر عصفور ، دار سعاد الصباح، ط 1 ، الكويت ، 1993

.25مدني قصري : حوارات بين الشرق والغَرب ، مطبعة السفير، عمان ، الأردن، ط 1، 2008

.26محمود أمهز ، التيارات الفنية المعاصرة ، شركة المطبوعات للتوزيع والنشر، ط 2، بيروت ،2009

.27المسدي . عبد السلام، قضية البنيوية ، المطبعة العربية ، تونس ، 1991

.28موريس شربل ، التطور المعرفي عند جان بياجيه ، المؤسسة الجامعية للدراسات ، ط 1، بيروت ،1986

.29مولر . جي . أي و فرانك إيلغر ، مئة عام من الرسم الحديث ، دار المأمون للطباعة ، بغداد ، 1988

.30ناصيف نصار، الظاهرة الشعرية العربية(الحضور والغياب) ، منشورات اتحاد الكتاب العرب ، مطبعة إتحاد الكتاب العرب ، دمشق ، 2001

.31نك . كاي ، ما بعد الحداثة والفنون الادائية ، ت : نهاد طليعة ، الهيئة المصرية للكتاب ، ط 2، القاهرة ،1999

.32نوبلر . ناثان ، حوار الرؤية مدخل إلى تذوق الفن والتجربة الجمالية ، ترجمة فحري خليل دار المأمون للترجمة والنشر ط1 بغداد 1987 .

.33هاوزر . آرنولد ، فلسفة تاريخ الفن ، ت : رمزي عبده ، الهيئة العامة للكتب ، مطبعة جامعة القاهرة ، 1968

.34__________ ، الفن والمجتمع عبر التاريخ ، ج 1، ت : فؤاد زكريا ، دار الوفاء لدنيا الطباعة ، ط 1 ، 2005

.35هايدغر . مارتن : أصل العمل الفني ، ت : أبو العبد دودو ، ط 1 ، منشورات الإختلاف ، 2001

Downloads

Published

2022-11-30

How to Cite

بان محمد علي المظفر. (2022). The duality of presence and absence in the work of Basrah Artists. Basrah Arts Journal, (23), 133–153. Retrieved from http://bjfa.uobasrah.edu.iq/index.php/Arts/article/view/80

Issue

Section

Articles

Categories