Contrasting discourse in the colonial perspective and its effectiveness In the Iraqi Dramatic performance
Keywords:
colonial, theaterAbstract
The effectiveness of the speech released by contrast dialectical left by studies post-colonial in the artistic and literary fields, which work their owners to disclose methods of dominant discourses, created by colonial eras in her speeches colonial cultures when peoples that occurred under colonialism, so the work of a group of students of the speech colonial , to find letters and contrary to anti-colonial speech in order to clarify the problems left behind by the cultural dominance of the peoples, and specifically in the work to erase the cultural features or marketing of Western ideas that do not fit in with people's lives, Including Arab nations, including Iraq from nations that have been colonization has appeared in the art scene number of theatrical performances, which discussed the cultural threat left by colonialism on the Iraqi cultural scene and affects the cultural and intellectual aspects of the Iraqi citizen, so this paper presents an attempt to study these offers in light of the speech and its effectiveness in contrast to the dominant discourses revealed.
References
ـ اردش، سعد: المخرج في المسرح المعاصر، الكويت : عالم المعرفة ، 1979.
ـ آرون، بول ، دينيس سان ـ جاك ـ آلان قيلا: معجم المصطلحات الادبية ، ترجمة : الدكتور محمد حمود ، بيروت: مجد المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع ، 2012.
ـ اشكروف ، بيل ، جاريث جريفيث ، وهيلين تيفين : دراسات ما بعد الكولونيالية ، المفاهيم الرئيسية، ترجمة: أحمد الروبي، أيمن حلمي، عاطف عثمان ، القاهرة : المشروع القومي للترجمة ،2010.
ـ بابا، ك، هومي: موقع الثقافة ، ترجمة ثائر ديب، الدار البيضاء: المركز الثقافي العربي، ط1، 2006.
ـ البكري ، وليد : موسوعة اعلام المسرح والمصطلحات المسرحية ، عمان: دار اسامة للنشر والتوزيع ،2003.
ـ تودوروف، تزفيتان: روح الانوار ، تعريب: حافظ قويعة ، تونس : دار محمد علي للنشر ، ط 1، 2007.
ـ جيلبرت ، هيلين وجوان توميكينز ، الدراما ما بعد الكولونيالية ، النظرية والممارسة ، ترجمة ك سامح فكري ، القاهرة ، مطابع المجلس الأعلى للآثار ، 2000.
ـ الرويلي ، ميجان ، سعد البازعي ، دليل الناقد الأدبي ، الدار البيضاء ، المركز الثقافي العربي ، ط2007.
ـ سرحان ، سمير : تجارب جديدة في الفن المسرحي ، بغداد ، دار الشؤون الثقافية العامة ، ب ، ت.
ـ سكران ، رياض موسى : مسرحة المسرح ، بغداد ، دار الشؤون الثقافية العامة ، 2001 .
ـ صليبا، جميل: المعجم الفلسفي ، المجلد الثاني ، بيروت: دار الكتاب اللبناني،1979.
ـ عباس ، علي مزاحم : عباس ، علي مزاحم : لا تسدلوا الستار ، بغداد ، دار الشؤون الثقافية العامة ، 2005.
ـ عطية ، احمد سلمان : الاتجاهات الإخراجية الحديثة وعلاقتها بالمنظر المسرحي ، بغداد ، مؤسسة دار الصادق الثقافية ، عمان ، دار صفاء للطباعة والنشر والتوزيع ، 2012 .
ـ علي ، عواد ، شفرات الجسد ، جدلية الحضور والغياب في المسرح ، عمان ، أزمنة للنشر والتوزيع ، 1996.
ـ الفيروزآبادي، مجد الدين محمد بن يعقوب: القاموس المحيط ، بيروت: دار الكتب العلمية ، ط3، 2009.
ـ ماتلار، أرمان: التنوع الثقافي والعولمة ، تعريب: خليل احمد خليل، بيروت: دار الفارابي، ط1، 2008.
ـ محفوظ ، عصام : مسرح القرن العشرين (المؤلفون) ،ج1، بيروت ، دار الفارابي ، 2002.
ـ مفرح، جمال: المعرفة والقوة ، بيروت : الدار العربية للعلوم ناشرون ،ط1، 2009.
ـ المنجد في اللغة والأعلام ، الطبعة التاسعة والثلاثون ، بيروت ، دار المشرق ، 2002.
ـ النصير ، ياسين : بقعة ضوء بقعة ظل ، بغداد ، دار الشؤون الثقافية العامة ، 1989 .
ـ واثيونغو، نغوجي: تصفية استعمار العقل، ترجمة: سعدي يوسف، دمشق: دار التكوين للتأليف والترجمة والنشر،2011.
المجلات
ـ نسيم، محمود: المسرح العربي والبحث عن الشكل (قراءة للعقل التنظيري) ، القاهرة: مجلة فصول للنقد الادبي، المجلد الرابع عشر ، العدد الاول ، تصدر عن الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1995.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2022 Hasnain Abdul Wahab Abdul Zahra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.