The aesthetics of the actor's performance in Anas Abdel Samad's theatrical performances

Authors

  • Ibrahim Salim Mohammed University of Mosul / College Of Finearts

Keywords:

Aesthetics, Performance, Actor

Abstract

Theatre is considered as the art that most evokes surprise, magic and beauty, and all of these are interpreted by the dramatic show. Its real form is a unity that includes a group of related elements that constitute a group of relations that identifies the reactivity of each element. And the development of the dramatic art; on the artistic and aesthetic levels, are responsible for employing various types of aesthetics in the cymographic space, besides other aesthetic and artistic techniques that add distinctive musical and referential dimensions. So, the aesthetics of the picture carries a reference that promotes the artistic value of the dramatic show. The current study consists of four chapters. The first includes the problem of the study, its importance and the need for it. The problem of the study is identified by answering the following question: How the aesthetic employment of the actor’s performance was achieved in the shows of Anas Abdulsamad? The aim of the study also includes the identification of the aesthetic s of the actor’s performance in the shows of Anas Abdulsamad. The limits of the study were devoted to the dramatic shows of Anas Abdulsamad. Then the chapter wends with identifying the terms and defining them procedurally. The second chapter includes the theoretical frame which itself contains two sections; the first deals with the aesthetics of the dramatic performance, and the second deals with the modernization of the dramatic picture, then it is ended with the indicators. The third chapter contains the procedures of the study, which include the community of the study, and the tool that the researcher uses in analyzing the sample of the study. As for the fourth chapter; it includes the findings, the conclusions and the bibliography .

References

(1) محمد بن ابي بكر، الرازي ، مختار الصحاح ، ط5 ،( القاهرة : وزارة المعارف ، 1939) ، ص111.

(2) م . أ. ميسيا كوف ، موجز تاريخ النظريات الجمالية ، ترجمة : باسم السقا ،( بيروت: دار الفارابي، 1979) ، ص15.

(3) هربرت ريد ، معنى الفن ، ترجمة : سامي خشبة ، ط2، ( بغداد : دار الشؤون الثقافية العامة ، 986)، ص16.

(4) اميرة حلمي مطر، مقدمة في علم الجمال ، ( القاهرة : دار النهضة العربية ، 1973)، ص26.

(5) ارسطو، فن الشعر، ترجمة عبد الرحمن بدوي ، ( بيروت : دار الثقافة، ط2، 1973)

(6) جونسون، ر.ف ، الجمالية ، ترجمة : عبد الواحد لؤلؤة،( بغداد : منشورات وزارة الثقافة والفنون ، 1978) ، ص10.

(7) ابن منظور، لسان العرب، المجلد الأول،(القاهرة: دار الحديث، 2003) ، ص108.

(8) مصطفى، ابراهيم وآخرون، المعجم الوسيط، ط2، (استانبول: دار الدعوة، 1989)، ص10.

(9) اليسوعي، لويس معلوف، المنجد في اللغة والأدب والعلوم، ط17، (بيروت: المطبعة الكاثوليكية، 1960)، ص6.

(10) أسعد عبد الرزاق وسامي عبد الحميد، فن التمثيل، (بغداد: مطبعة جامعة بغداد، 1979)، ص12.

(11) ابراهيم الخطيب وآخرون، فن التمثيل، (الموصل: دار الكتب للطباعة، جامعة الموصل، 1981)، ص36.

(12) عواد علي ، تعدد الاصوات في الخطاب المسرحي، في: مجلة الدراما، العدد(1)، عمان، مسرح الفوانيس، 1996، ص34.

(13) ابن منظور، المجلد الثامن، مصدر سابق، ص199-ص203.

(14) مسعود جبران ، الرائد، ج2، ط4، (بيروت: دار العلم للملايين، 1981)، ص1434.

(15) مجدي وهبة، معجم مصطلحات الأدب، (بيروت: مكتبة لبنان، 1974)، ص51.

(16) جميل صليبا، المعجم الفلسفي ،ج1، ط1، ( إيران : منشورات ذوي القربى ،1385هـ ) ، 407.

(18) جميل الحمداوي ، السينوغرافيا المسرحية ، ط1 ، ( الرباط : مكتبة المعارف، 2010) ، ص 23 ـــــ 24.

(19) رضا غالب ، الممثل والدور المسرحي ،( مصر: مطابع الأهرام التجارية 2006)،ص 105.

(21) عبد الكريم عبود ، الحركة في المسرح : بين الدلالات النظرية والرؤيا التطبيقية، ط1 ، ( دار الفنون والآداب، العراق ، 2014) ، ص 44.

(22) عدد من المؤلفين ، سيمياء براغ للمسرح : دراسة سيميائية ، ترجمة : أومير كورية ، ط1 ،( دمشق : منشورات وزارة الثقافة ، 1997) ، ص 64.

(23) عمر الرويضي ، سيميائيات المسرح : إمكانات المقاربة وحدود الاقتحام ، ( المغرب : كلمات للنشر والطباعة والتوزيع ، 2016) ، ص 76.

(25) ف هيغل، فكرة الجمال، ترجمة، جورج طرابيشي ، ط1، ( بيروت : دار الطليعة للطباعة والنشر ، 1978)، ص 45.

(27) كمال عيد، مدرسة جوردون كريك المسرحية، مجلة المسرح، العدد 44، آب، 1967، ص 38.

(28) اريك بتلي، نظرية المسرح الحديث، ترجمة : عبد المسيح ثروت، ( بغداد : دار الحرية للطباعة ، 1976 ) ، ص 104-105.

(29) كوردون كريك، في الفن المسرحي، ترجمة : دريد خشبة ، ط2 ، (القاهرة : المطبعة النموذجية ، 1960)، ص 137.

(30) منيب محمد البوريمي، الفضاء الروائي في الغربة (الاطار والدلالة)، (بغداد : دار الشؤون الثقافية العامة، دار النشر المغربية، العراق ، ب ت ) ، ص 26-27.

(31) هيوبت بارنارد ، من مؤلفات أدولف آبيا ، ترجمة : أمين حسين الرباط ،( القاهرة : وزارة الثقافة – مهرجان القاهرة الدولي للمسرح التجريبي ، مطابع المجلس الأعلى للآثار، 2005 )، ص 43 .

)32) صبري عبد العزيز ، القيم التشكيلية في الصورة المرئية المسرحية ، ( القاهرة : الهيئة المصرية العامة للكتاب ، 2001 ) ، ص 60 .

(33) يوسف رشيد جبر ، عمل المخرج مع مصمم المناظر في العرض المسرحي العراقي ، ( بغداد : رسالة ماجستير ، جامعة بغداد / كلية الفنون الجميلة ، 1989 )، ص52

(34) ماري الياس ، الاتريدون في مسرح الشمس ، مجلة الحياة المسرحية ( دمشق ) ، العدد (38) ، لسنة 1992 ، ص37 .

(36) جاكلين مارتن ، الصوت البشري في المسرح الحديث ، ترجمة : محمد الجندي ، ( القاهرة : وزارة الثقافة ، مهرجان القاهرة الدولي في المسرح التجريبي ،2002 )، ص97 .

(37) ماريان ماكدونالد ، الحب والموت في احدث تجارب أريان مونشكين ، اختيار وتقديم : نهاد صليحة ، ( القاهرة : الهيئة المصرية العامة للكتاب ، 2000 ) ، ص244 .

(39) ينظر : سعد اردش ، المخرج في المسرح المعاصر ، ( الكويت ، سلسلة كتب ثقافية شهرية، المجلس الوطني للثقافة والفنون والأداب ، 1979 ) ، ص119 - ص120 .

(41) بول شاؤول ، تأثير مسرح الشمس في المسرح العربي ، مجلة أسفار (بغداد )، العدد 8 ، ص 112 .

Downloads

Published

2022-11-30

How to Cite

ابراهيم سالم محمد. (2022). The aesthetics of the actor’s performance in Anas Abdel Samad’s theatrical performances. Basrah Arts Journal, (23), 65–80. Retrieved from http://bjfa.uobasrah.edu.iq/index.php/Arts/article/view/73

Issue

Section

Articles

Categories